Memory

Memory - spelen met taal

Is het u ook opgevallen dat kinderen veel beter memory kunnen spelen dan de meeste volwassenen?

Kinderen gebruiken van nature meer hun rechter hersenhelft. In de rechter hersenhelft wordt de visuele herinnering vastgelegd. Een mens wordt geboren met uitsluitend activiteit in de rechter hersenhelft en tot gemiddeld het tiende levensjaar wordt geleidelijk de linker hersenhelft erbij betrokken. Kinderen gebruiken dus meer dan volwassenen hun visuele aanleg en hierdoor scoren ze inderdaad veel beter in het memory spel.

Bijna 35% van de kinderen maken hun rechter hersenhelft tot hun favoriet en gebruiken deze bij voorkeur. Zij leren dus visueel. Waarom deze eigenschap niet inzetten bij het leren?

Als een kind het alfabet heeft geleerd moet het woorden gaan herkennen. In eerste instantie zal een kind spellend lezen, na verloop van tijd moet dat overgaan in het herkennen van woordbeelden, zodat het kind niet meer hoeft te spellen.

Heeft uw kind moeite met het herkennen van woordbeelden? Speel dan woordenmemory. Hierdoor wordt het kind geprikkeld om woordbeelden te onthouden om zo een memorypaar te kunnen vormen.

Memory bij 5 maanden leesonderwijs.
Memory bij 10 maanden leesonderwijs.
Memory bij 15 maanden leesonderwijs.
Memory bij 20 maanden leesonderwijs.


← ouder nieuwer →